Court orders closure of portal broadasting Russian TV content

Vladimir Putin on a TV set
Foto: RIA / Scanpix

A Lithuanian court has instructed Baltijas Mediju Aliance (BMA), a company registered in Latvia, to discontinue unlawful broadcasts of Russian television programs on website tvdom.tv.

The plea against the company's operations was filed with the Vilnius court by the Lithuanian Radio and Television Commission, which stated that the provision of services for Lithuanian users on the website run counter to Lithuanian laws, as the company has not notified the media watchdog about its operations.

Edmundas Vaitekūnas, chairman of the Radio and Television Commission, said this was the first court ruling in Lithuania, ordering a company providing online television rebroadcasting services to discontinue its unlawful operations.

The watchdog has repeatedly warned BMA about the obligation, however, the company provided argumentation about the company's registration in Latvia, which made it subject to the European Union (EU) law, not the Lithuanian jurisdiction.

Vaitekūnas said that providers of online television have to pay copyright taxes and are subject to other legal mechanisms after notification to the media watchdog.

Tvdom.tv is currently available online, providing information in the Lithuanian language and offering Russian-language content of NTV Mir Lithuania, Ren TV Lietuva, PBK Lietuva, Karusel and Dom Kino.

After annexation of Crimea by Russia, the Lithuanian Radio and Television Commission has restricted broadcasts of five Russian channels, including channels operated by BMA.

Please log in or comment anonymously
You are logged in or comment anonymously
Commenting anonymously or login
Post
Add Your Comment
Latest news